Всеки човек има шеф. Служителите имат мениджър. Мъжът има жената, а папата – знаем кой. Обикновено човек не се старае да предизвика омразата на шефа си, но това често се получава от само себе си.
Поводи много. Например как да не се ядосваш на така наречения шеф, когато ти дава неадекватни задачи? Как да не го игнорираш, когато тъкмо си започнал да вършиш нещо и той вземе, че ти даде нова задача? Да не говорим, че когато предложиш нещо смислено, винаги получаваш отказ. Списъкът може да продължи доста.
Тази статия предлага някои от най-бързите и ефективни начини да накараш мениджърът да те намрази, а служителят да получи максимална степен на демотивация с потенциал за напускане.
Във връзка с това се предоставят и съответни начини за въздействие и влияние върху мениджъра, така че той вместо омраза да изпитва само обич и благодарност колко много е случил на служител.
1. Начин за намразване: „Шефе тая работа няма да стане!“ – класиката в жанра. Всеки ръководител използва възможността да намрази служителите, които още преди да са започнали да изпълняват задачите си, са вече твърдо убедени, че няма да има положителен резултат.
- Начин за обич и благодарност от страна на мениджъра: „Нека да повторя как разбирам задачата си, за да съм сигурен, че съм разбрал всичко?“ Особено подходящо при шефове, които изпускат важни детайли при поставянето на задачи и ги добавят, когато вече си стигнал по средата на изпълнението, а може и да си свършил. Така даваш възможност на своя ръководител да осмисли сам дали е поставил задачата изцяло, както и дали е предвидил необходимите ресурси, и всичко останало по SMART.
2. Начин за намразване: „Шефе, голям проблем изникна, кажи какво да правя?“ – любим трик на служител-хитрец. Всеки мениджър особено силно мрази служителите, които му „сервират“ проблеми. Защото трябва да ги решава, въпреки, че често са създадени именно от онези служители, които са му ги „сервирали“.
- Начин за обич и благодарност от страна на мениджъра: „Според мене има две алтернативи за да се реши този проблем. Можем да изберем А (…) или Б (…). Аз предлагам Б, защото …“ Добър подход да улесниш ръководителя да даде мнение, което на практика е все едно да ти даде решение. Освен това показва проактивност, нещо високо ценено у хора, които имат стремеж към развитие.
3. Начин за намразване: „Шефе, щом държиш, ще го направя както искаш, но да знаеш, че няма да се получи!“ – Като цяло всеки мениджър е готов да намрази служители, които ясно заявяват, че указанията на шефа са некадърни и погрешни. Има дори и лек личен момент на оценка за цялостните възможности на шефа.
- Начин за обич и благодарност от страна на мениджъра: „Разбрах какво се очаква от мене, готов съм да започна веднага. Искам само да обсъдим как да реагирам, ако изникне проблем с…“ Ако смяташ, че поставената от мениджъра задача няма как да се изпълни, това е възможен начин да се предизвика дискусия, без да звучи като „заяждане“. Заявяваш готовност да работиш по задачата, но искаш да обсъдиш евентуални рискове (за които може мениджърът да не се е сетил).
4. Начин за намразване: „Шефе, не можах да го направя, защото ти ми даде друга задача!“ – Мениджърите много мразят да открият, че нещо, което е трябвало да се изпълни, не е направено, нито е предупредено, че няма да се спази срока. И веднага са готови да намразят служителя, да го нарочат като немарлив или ненадежден.
- Начин за обич и благодарност от страна на мениджъра: „Шефе, тъй като работя и по други задачи, нека да обсъдим приоритета на новата задача? Задължителен подход спрямо мениджъри, чиято любима фраза е „всичко е спешно, всичко е важно“, което си е чиста проба отказ от поемане на отговорност. Като служител му постави въпроса за приоритета, но също така му предложи варианти, така му помагаш да прецени и твоя капацитет и натовареност. Може дори да не знае колко си натоварен. Дори има вероятност мениджърът да постави задачата на някой друг, ако установи, че си твърде зает.
5. Начин за намразване: „Шефе, по думите ти разбирам, че не ме харесваш (след критична забележка), но да знаеш, че чувството е взаимно. Никой не обича да го критикуват, а мениджърите го имат вменено като отговорност, свързана с контрола по изпълнението на задачи (и изграждането на служители). Но също така са убедени, че служителите трябва да приемат забележките, а не да се заяждат. И когато това стане, са готови да намразят този служител.
- Начин за обич и благодарност от страна на мениджъра: „Шефе, приемам критиката, бих искал да обсъдим как да допускам в бъдеще същия проблем.„Ако покажеш, че критичната забележка е част от взаимоотношенията мениджър-служител, то следствието е, че мениджърът е готов да помогне да се избегне грешката в бъдеще. Повечето ръководители обичат да помагат на служителите си да станат по-ефективни, което рефлектира върху екипните успехи, а също и върху личното израстване както на служителя, така и на мениджъра. Освен това подобен подход изгражда имидж на позитивен и асертивен служител, ценни качества в днешно време.
Никой не иска да бъде намразен от шефа си. А защо тогава е толкова трудно да се приложат гореописаните методи за въздействие? Дали защото хората не ги познават? Ако е така, нека се запишат на обучение.
Или защото не искат да ги използват? Че кой не иска да е в добри отношения на работното си място, особено с мениджъра си? Единствено трябва да си дадеш малко усилия, да помислиш, преди да реагираш. Постави се в обувките на другия, разбери как да си полезен, упорствай в усилията си и ще постигнеш ефективност и личен успех. А както се знае, във всеки от нас се крие по един потенциален, но все още непризнат гений, мениджър, лидер (моля подчертай вярното :-).
Shareапр.