Комуникация с Висшия Мениджмънт или трябва ли да си добър търговец, за да се издигнеш в кариерата?

Често чета мнения по кариерните форуми за „изстрадали” служители и „зловещи” началници. Няма как да се прецени кой е виновен за всяка конкретна ситуация. Сигурно е като в брака – вина имат и двете страни. Но както в брачната консултация се учат на комуникация и умения, май трябва да има специализирано обучение по комуникация с висшия мениджмънт. Ако се замислиш какво трябва да се учи веднага стигаш до извода, че май трябва да си добър търговец, за да успееш в кариерата.

Комуникацията с висшия мениджмънт изисква умения на търговец:

1. Трябва да разбереш какво очаква да чуе висшия мениджмънт в лицето на твоя шеф,
2. Да представиш идеите си така, сякаш са негови и решават неговите проблеми,
3. Ако има възражения, да ги обориш като добър търговец, но без той да разбере
4. И накрая да се разделите: той сумтящ, но вътрешно доволен,
5. А ти да започнеш „следпродажбен сервиз”, т.е. работа по задачите, които шефът ти е дал и да успееш в кариерата

Тайната да се издигнеш в кариерата се крие в начина на поднасяне на информацията към висшия менидмънт. И тук има две части:

Първо. Какво иска да чуе висшият мениджмънт?

• Планът е преизпълнен с Х%
• Разходите са снижени с Y%
• Хората работят с ентусиазъм и не излизат в болнични и други безсмислени отпуски
• Новоназначените служители работят на пълни обороти
• Машините не се чупят, освен в извънработно време, когато се и поправят
• В медиите споменават компанията ни (рядко – за да не привличаме ненужно внимание към себе си), но винаги с добри думи
• Прогнозата за времето е слънчево и без превалявания

За съжаление повечето служители правят катастрофалната грешка да говорят като журналист от жълт вестник, за който важи правилото: „bad news is good news – лошите новини са добри новини”:

Второ. Какво не иска да чуе висшият мениджмънт?

• Резултатите са по ниски от очакваните
• Похарчихме повече пари от предвиденото
• Служителите псуват и напускат на големи групи
• Никой не иска да работи при нас
• Половината завод не работи поради принудителен ремонт, който не се знае кога ще приключи
• От медиите пристигат запитвания дали горните факти са истина
• Наистина имаме проблеми, но те са нищо с това, което предстои

Сега си представете,че работите в такава организация, където всички събития от втората част действително са се случили, а естествено вашият висш мениджмънт изобщо не иска и да чуе за тях. Как да постъпиш като добър търговец, да използваш комуникативните си умения и да постигнеш резултат от типа: „И вълкът сит и агнето цяло”? Тоест хем да накараш шефа да те чуе и да предприеме правилните стъпки, хем да не прехвърли вината на теб, а даже да ти помогне да се издигнеш в кариерата?

След дълги проучвания група комуникационни гурута стигнали до следните правила за комуникация с висшия мениджмънт при нажежена ситуация, като сегашната (или всяка друга криза):

Трето. Какво трябва да се каже на висшия мениджмънт?

• Ние постигаме с Х% по-добри резултати от нашите конкуренти
• Инвестиционната ни програма набира скорост и скоро ще бъдем в състояние да постигнем още по-високи резултати
• Поетапно се освобождаваме от некомпетентния и неквалифицирания персонал в компанията, което подобрява производителността ни с Z%
• Извършваме селективен подбор при новите назначения, защото не искаме при нас да работи кой да е
• За по-пълноценно използване на капацитета на компанията сме изключили част от мощностите, което дава възможност да извършим техническо обслужване, без да губим допълнително време
• Увеличени са ПР активностите, което дава икономии от разходи за реклама, защото ПР и рекламата са всъщност едно и също – само дето ПР-ът е безплатен
• Прогнозните ни форкасти са за интензифициране на дългосрочния ефект от мениджърските ангажираности и перспективните резултати ще аргументират ресурсната обезпеченост която сме аутсорсвали към виртуално планиране и реално и тотално деструктивно изконсумиране (нищо не значи, но звучи много добре)

Е и това ако не помогне, винаги можеш да напуснеш и да се отправиш към по-добро работно място, където комуникацията с висшия мениджмънт е по-благоприятна, а „усилията” ти като добър търговец ще бъдат оценени подобаващо и ще се издигнеш в кариерата.

А може би трябва и още нещо ?

0

You must be logged in to post a comment.